10 Temmuz 2013 Çarşamba

İZMİT KÖRFEZ GEÇİŞ KÖPRÜSÜ


      İstanbul ile İzmir arası karayolu seyahat süresini en aza indirmek üzere planlanan Gebze-Orhangazi-İzmir otoyol projelerin, en önemli parçasını 2682 metre uzunluğunda olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü oluşturmaktadır. İstanbul ile İzmir arasını 3,5 saate indirecek projenin yükleniciliğini  9 Nisan 2009 yılında ihaleyi Göçay, Yüksel, Nurol, Özaltın, Makyol ve İtalyan Astaldi firmalarının bir araya gelerek oluşturduğu OTOYOL A.Ş yap işlet devret modeli ile 22 yıl 4 ay işletme süresi ile ihaleyi kazanmıştır. İstanbul İzmir Otoyol Projesi, 377 kilometre otoyol ve 44 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 421 kilometre uzunluğunda ve proje içerisinde 31 adet viyadük, 2 adet tünel, 199 adet köprü, 21 adet gişe alanı, 8 adet bakım işletme merkezi, 7 adet servis alanı, 7 adet park alanı yapımı planlanmaktadır. Köprü geçiş ücretinin KDV hariç 35 dolar olması öngörülmektedir.
 
Köprünün fore kazık imalatlarını Kasktaş A.Ş harita ölçüm ve müşavirlik hizmetlerini ise Şahin Harita yapmaktadır.

    Körfez geçiş köprüsünü ise Otoyol A.Ş ile anlaşma imzalayan Japon IHI-ITOCHU konsorsiyumu yapmaktadır. Köprünün trafik kontrol sistemleri, tüm elektrik ve elektromekanik sistemlerinin geliştirilmesi kurulum ve faaliyete geçirilmesini ise Siemens yapacaktır. İzmit çevresindeki bölgenin, deprem riskinin olması sebebiyle, köprü özel izleme sistemleriyle takip edilecek; entegre sismik sensörler, altyapının stabilitesini izleyip, bileşenlerin ve binaların durumu ile ilgili veriyi sürekli olarak sağlayacak, her türlü hasar ya da hareket, erken tespit edilip raporlanabilecek bir sistem kuracaktır.


  Köprünün Altınova kesiminde, inşaa edilecek ayaklar için denizde 6 bin 400 metrekarelik dolgu alanı inşa edilmiştir. Ülkemizdeki diğer asma köprülerden farklı olarak  iki ayağı da denizin içerisinde olacaktır. Dolgu alanda bir kuru havuz yapılarak; bu kuru havuzda, toplam 42 metre uzunluğunda 2’şer adet ayak yükselmektedir. Ayakların içerisinde boş odalar yer almakta ve  38 bin tonluk ayakların yüzdürülerek körfezin ortasında temelleri atılan iki ayrı noktaya yerleştirilerek bu boş odaların suyla doldurluması ve denize batması ile köprü ayaklarının yapımı planlanmaktadır. Körfez geçiş köprüsünün platform genişliği 36 metre, köprünün taşıyıcı  kulelerin  ayak yükseklikleriise 235 metredir. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün kule yüksekliği 102 metre olduğu düşünüldüğünde ne kadar büyük bir kule olacağı daha iyi anlaşılacaktır. Diğer ulaşım projeleri hakkında bilgi almak için tıklayınız.


Ülkemizde bulunan diğer tünel ve köprü projelerinin detaylarına aşağıda bulabilirsiniz :