3 Nisan 2013 Çarşamba

TAKSİM-YENİKAPI METRO HATTI

    İstanbul'da Hacıosman, Maslak, Levent, Mecidiyeköy üzerinden Taksim'e ulaşan metronun devamı olarak Taksim-Yenikapı Hattının inşaatına 22 Ekim 1998 yılında başlanmıştır. Toplam hat uzunluğu 5,2 km olup üzerinde sırasıyla Şişhane, Unkapanı, Şehzadebaşı ve Yenikapı istasyonlarından oluşacaktır.


      Taksim-Yenikapı metro güzergahının kazı ve inşaat işlerinin ihalesini  Yüksel İnşaat A.Ş.- Güriş İnşaat ve Müşavirlik A.Ş.- Reha İnşaat ve Taahüt A.Ş.-Başyazıcıoğlu İnşaat ortak girişim grubu kazanmıştır. Hattın birinci aşaması olan Taksim-Şişhane arası metro inşaatı 30 Ocak 2009 yılında tamalanarak hizmete açılmıştır.
 

   Diğer bölgelerde kazı ve inşaat çalışmaları tarihi eser çalışmaları yüzünden uzun süredir bitirilememiştir. Şu an itibari ile tüm tüneller kazılmış olup Yenikapı istasyon girişindeki 71 metrelik aç-kapa yapılacak kısım ve istasyonlar kalmıştır.


   Taksim-Yenikapı arası metro inşaatının elektromekanik tesisler imalat, montaj ve ince inşaat işleri ile işletmeye alma ihalesini ise 31 Temmuz 2001 yılında  Hyundai Rotem-Alarko-Hyundai Konsorsiyumu kazanmıştır. Bu ihaleninde sadece Taksim-Şişhane arası hayata geçirilebilmiştir.


   Bu 5200 metrelik  metro inşaatının bir diğer önemli kısmı ise Haliç üzerindeki köprü geçişidir. Bu köprünün ihaleside 6 Ekim 2008 tarihinde yapılmış ve ihaleyi Astaldi.S.P.A-Gülermak Ağır Sanayi  İnşaat ve Taahhüt A.Ş İş Ortaklığı kazanmıştır.


   Haliç geçiş köprüsü 936 metre uzunluğunda (deniz üzeri 460 metre) Azapkapı Viyadüğü + Çelik Köprü + Mobil (Açılır-Kapanır) Köprü + Unkapanı Viyadüğünden oluşmaktadır. 

    Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nün her bir ayağının altında bir kazık grubu olmak üzere bu gruplarda  Unkapanı’ndan Beyoğlu’na doğru sırasıyla 5-5-9-9-4 gruplar halinde 32 taşıyıcı kazık yer almaktadır. 

   Haliç Metro Geçiş Köprüsü, mevcut Unkapanı Köprüsü’nün ortalama 200 m. güneyinde inşa edilmektedir. Dünyada ileri teknolojik köprülerde uygulanan “eğik askılı cable-stayed” köprü sistemi seçilmiştir. Bu sistemde; iki pilon (ana taşıyıcı ayak) bulunmaktadır. Köprü tabliyeleri kablolarla bu pilonlara asılarak taşınmaktadır. Köprünün sudaki kısmında (pilonlar da dahil) toplam 4 ayak bulunmaktadır.


   1998 yılında başlanılan ve İstanbul'un Avrupa yakasının trafiğini azaltarak Yenikapı'dan deniz yolları ve Marmaray'a bağlanması düşünülen proje aradan geçen 15 yıla rağmen arkeolojik kazılar ve sit alanları sebebi ile halen tamamlanamamıştır.