4 Aralık 2013 Çarşamba

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ

      İstanbul'un trafik sorunlarına çözüm için üretilen projelerin birisi olan Kuzey Marmara Otoyolu projesi kapsamında İstanbul boğazını 3.kez köprü ile bağlamak üzere yapılmıştır. 1973 yılında açılan Boğaziçi Köprüsü ve 1988 yılında hizmete giren Fatih Sultan Mehmet Köprüsü özellikle transit taşımacılığı karşılayamaması üzerine proje yapılmıştır.  3. Boğaz Köprüsü üzerinde diğer köprülerden farklı olarak raylı sistem ile ulaşımın mümkün olmasıdır. Dünyada ki köprüler içerisinde bir çok özelliği ile ilklerin köprüsü olma özelliğini taşıyan projede 59 metrelik platform genişliği ile dünyanın en geniş köprüsü, 322 metrelik taşıyıcı kule yükseklikleri ile en yüksek kuleli asma köprü ve üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsüdür.  Köprü yapım ihalesine teklif veren beş firmadan (Mapa İnşaat,  Yapı Merkezi-Doğuş İnşaat-China Communication Corporation-Arkon Yapı Ortak Girişimi, Cengiz İnşaat-Limak-Makyol-Kalyon Ortak Girişim Grubu, Astaldi IC-İçtaş Ortak Girişim Grubu, Salini-Gülermak Ortak Girişim Grubu) Astaldi-İçtaş ortak girişim grubu en iyi teklif olan 10 yıl 2 ay 20 gün ile kazanmıştır. Yap işlet devret modeli ile yapılacak olan Kuzey Marmara Otoyol Projesi  Odayeri-Paşaköy arasını kapsamaktadır.

Kule ayakları kaba inşaatı ölçüm hizmetleri Şahin Harita tarafından yapılmıştır.



      İstanbul Boğazının kuzey girişini yapılacak olan köprüyü daha önce Millau ile Güney Fransa'yı birbirine bağlayan Tarn Nehri üzerinde yer alan 2460 metre uzunluğundaki Millau Viyadüğü ile Portekiz'in başkenti Lizbon'da bulunan Tejo Nehri'nin üzerinden geçen 17, 2 kilometre uzunluğundaki köprülerin tasarımını yapan Fransız yapı mühendisi Dr. Michel Virlogeux tarafından hazırlanmıştır. Ayrıca Kuzey Marmara Otoyol Projesi kapsamında 115 kilometrelik güzergah boyunca 19 adet  kavşak ve bağlantı yolunun inşaatı yapılacaktır. Toplam 4 gidiş ve 4 gelişten oluşacak karayolunun ortasından 1 gidiş ve 1 gelişten oluşan raylı sistem yer alarak toplam platform genişliği 59 metreyi bulacaktır.


      Yavuz Sultan Selim köprüsünün yapımınıda içine alan ihaleyi kazanan İçtaş İnşaat İbrahim Çeçen Yatırım Holding A.Ş. nin öncü şirketidir. Daha önce ülkemizde bulunan Antalya Havalimanı,  Uluslararası Zafer Bölgesel Havalimanı, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı projesi gibi önemli projeleri başarı ile tamamlamıştır.  Projenin diğer ortağı olan İtalyan Astaldi firmasının ülkemizde gerçekleştirdiği projeler olarak ise Anadolu Otoyolu Gümüşova-Gerede arası, Kadıköy-Kartal arası metro inşaatı, İzmit Körfez Geçiş Köprüsü Haliç üzerine inşaa edilen metro köprüsününde yer aldığı Taksim-Yenikapı Metro Hattı, sayılabilir. Diğer ulaşım projelerini görmek için tıklayınız.

Ülkemizde bulunan diğer tünel ve köprü projelerinin detaylarına aşağıda bulabilirsiniz :